Symposium ter gelegenheid van 450 jaar Synode van Emden

30-09-2021

Refo500, de Theologische Universiteit Apeldoorn en Vereniging Protestants Nederland beleggen DV op 15 oktober een symposium over eenheid in het gereformeerde kerkelijke leven. Dit jaar is het 450 jaar geleden dat de synode van Emden werd gehouden. Deze synode vormde feitelijk het geboorteuur van de gereformeerde kerken in De Nederlanden en stelde de eerste gereformeerde kerkorde op. In een turbulente tijd van oorlog en onderdrukking vonden verschillende stromingen gereformeerden elkaar destijds, gemotiveerd door hetzelfde doel: meer eenheid te brengen in het gereformeerde kerkelijke leven en dit beter te organiseren. Zouden wij vandaag de dag nog met dezelfde eensgezindheid bij elkaar kunnen komen of is die tijd definitief voorbij?

Als sprekers over deze thematiek zijn vertegenwoordigers uitgenodigd vanuit de diverse gereformeerde denominaties: dr. E.A. de Boer (GKv), dr. C.T. de Groot (NGK), ds. J.G. Schenau (CGK), drs. P.J. Vergunst (GB), dr. W. van Vlastuin (HHK) en dr. W.A. Zondag (GG).

Drs. Chr. Boerke (TUA) zal een kerkhistorische terugblik op Emden 1571 verzorgen. De dag staat onder leiding van dr. H.J. Selderhuis. In de middag vindt een paneldiscussie plaats.

Het symposium wordt gehouden van 10.00- 16.00 uur in de Theologische Universiteit, Wilhelminapark 4 te Apeldoorn. Kosten voor deelname aan deze dag: € 45,00 p.p. incl. lunch. Aanmelden voor 9 oktober. Meer info bij dr. H.J. Selderhuis: hjselder huis@tua.nl of tua.nl/nl/agenda/emden.