05-06-2019

Eenzaamheid is ‘de volksziekte van deze eeuw’. Maar er valt vanuit bijbels geloof en perspectief gelukkig meer te zeggen. Er is doen aan. De oplossing ligt dichtbij en is bovendien kosteloos, vindt ds. J. Belder.

Het maakt verschil waar je woont, in een stad of in een dorp. In de stad ben je veel meer anoniem. Veel stadsbewoners kennen hun buren niet of nauwelijks. Je kunt weken dood in huis liggen zonder gemist te worden.

Zoiets kan trouwens tegenwoordig ook op het dorp. Maar daar kennen we elkaar over het algemeen nog, zeker als je behoort bij het autochtone deel van de bevolking. Echter, ook het dorp is niet meer wat het was. Steeds meer neringdoenden sloten hun deur. De bakker, de melkman, de kruidenier verdwenen uit het straatbeeld. Postkantoor en bankfiliaal volgden. Daarmee verdwenen ook de plaatsen waar mensen elkaar ontmoetten.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 6 juni 2019.

Klik hier om een los nummer te bestellen, en hier om een abonnement op De Waarheidsvriend te nemen.