Themabrochure over De Bijbel in het gezin

20-01-2022

Bijbellezen is een belangrijk onderdeel van je leven als christen en dus ook van de geloofsopvoeding. Ouders en jongerenwerkers mogen aan kinderen voordoen hoe die de Bijbel kunnen lezen. In de themabrochure De Bijbel in het gezin, die vandaag bij De Waarheidsvriend is gevoegd, geeft Nieske Sellesten Brinke concrete adviezen aan opvoeders. 35

Een ouderling vertelde dat hij tijdens huisbezoek altijd vraagt naar de huisbijbel, als hij een stukje wil lezen. Soms ligt die Bijbel binnen handbereik, open of gesloten. Soms moet de Bijbel onder een stapel boeken of tijdschriften vandaan worden gevist of weten mensen niet waar de Bijbel ligt. Waar ligt de Bijbel in jouw huis? Zichtbaar maken Bij ons ligt er altijd een Bijbel binnen handbereik. Daarnaast pakken we de Bijbel na het avondeten en op zondag bij de preekbespreking. Gods Woord is niet weg te denken in ons gezin en het maakt ons dankbaar dat we die zichtbaar in ons huis een plek mogen geven. Veel christenen op deze wereld hebben geen Bijbel of moeten Gods Woord verstoppen om geen gevaar te lopen. Wij hebben de vrijheid om Gods Woord in huis te hebben, maar verstoppen het soms achter gesloten deurtjes. Maak het Evangelie zichtbaar, zodat de Bijbel op elk moment van de dag binnen handbereik is. Behalve de Bijbel zelf kunnnen we ook delen van Gods Woord zichtbaar maken. Dit kan bijvoorbeeld je belijdenistekst, jullie trouwtekst of een dooptekst van kinderen zijn. Denk aan een tekst die erg belangrijk was tijdens een moeilijke of vreugdevolle periode in je leven. Druk deze teksten af en hang ze op, zodat je steeds herinnerd wordt aan Gods grote daden in jullie leven. Uitgave van de Gereformeerde Bond Ze pleit ervoor om het Evangelie zichtbaar te maken, zodat de Bijbel op elk moment van de dag binnen handbereik is. ‘Vul je hart, je huis en je hoofd met woorden van God. Hij De Bijbel in het gezin zal het zegenen.’ Ook is het goed om een vast ritme aan te Bij ons thuis ligt de Bijbel altijd open in de woonkamer. Soms, tijdens een gesprek, pakken we hem er even bij om iets op te zoeken. Soms neem ik de Bijbel houden voor het lezen van de Bijbel, aldus de schrijfster. bij me, terwijl ik koffie drink. Door het Woord van God een zichtbare plek te geven in je huis wordt duidelijk dat de Bijbel een deel van jullie is. ‘Ben je werkelijk gemotiveerd om God te leren kennen en om Zijn Woord dicht bij het hart van ( je) kinderen te brengen? Dan vraagt dat veel discipline en tijdsinvestering.’ De brochure geeft verder aan waarop je kunt letten bij het kopen van een bijbel of bijbelse dagboek, bevat een aantal tips voor kerkenraden en sluit af met enkele vragen die in een groep besproken kunnen worden, maar ook geschikt zijn voor persoonlijk gebruik. Ze is te downloaden via gereformeerdebond.nl/boeken-publicaties/categorieen/brochures-downloads.

Kerkenraden en andere geïnteresseerden kunnen gratis exemplaren aanvragen. De Gereformeerde Bond publiceert jaarlijks drie keer een bezinnende en actuele themabrochure over onderwerpen die christenen vandaag bezighouden. Wie dit en ons andere werk wil steunen, kan al voor € 10,- per jaar via info@gereformeerdebond.nl lid worden van de Gereformeerde Bond. Aanbevolen!