Transgenders in de kerk

03-12-2019

Wie in de kerk ruimte wil geven aan transgenders om hun nieuwe naam te presenteren en een zegen te ontvangen, kan sinds maandag 25 november gebruik maken van een liturgische handreiking, schrijft ds. A.J. Mensink.

Deze wordt door de werkgroep ‘Eredienst en kerkmuziek’ van de Protestantse Kerk in Nederland geboden. Het is noodzakelijk dat de kerk niet met een bocht om het vraagstuk van transgenders heen loopt. Voor alles is het een pastoraal vraagstuk dat niet overwoekerd moet worden door een theologische strijd. Het gaat over mensen, over mensen in crisis en soms bittere eenzaamheid.

Theologische overtuigingen

Achter pastoraat en liturgie zitten echter wel theologische overtuigingen. In De Waarheidsvriend van 26 juni, toen de plannen om met een liturgische handreiking voor het zegenen van transgenders bekend werden, schreef ik:

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 5 december 2019.

Klik hier om een los nummer te bestellen, en hier om een abonnement op De Waarheidsvriend te nemen.