Kerk in Frankrijk (2, Saint-Hippolyte-du-Fort)

Vanuit de marge

Ds. G. Lustig
Door: Ds. G. Lustig
Zending
21-06-2022

Het is elke keer weer verrassend om in de gesprekken met onze Franse broeders en zusters hun diepgeworteld geworteld verlangen op te merken. ‘Ik verlang ernaar dat mensen bij ons de kracht van de opstanding van Christus zullen zien.’

Het was een van de antwoorden op de vraag: ‘Wat zou je graag willen dat anderen van Christus zien in onze gemeente?’ Na een Focusdienst spraken we door over het thema ‘De gemeente een leesbare brief van Christus’. De oorlog in Oekraïne was nog maar net begonnen. De spanning en de onzekerheid waren voelbaar. Welke toekomst staat onze wereld te wachten, nu het geweld weer zo dichtbij komt? Toen klonk dus deze reactie. Het was een diep verlangen, een gebed om in alle gebrokenheid de mensen te laten zien wat de kracht van Pasen is.

Hoop

We kunnen de verlegenheid die de kerk heeft met onze seculiere samenleving, benadrukken. We ervaren moeite met het getuigenis naar buiten toe. We zijn kwetsbaar geworden, kerk in de marge. Maar Jezus Christus leeft. Hij is in ons midden. Hij is bij Zijn kerk alle dagen, tot aan het einde van de wereld. Als we dat met elkaar kunnen én blijven delen, komt er vertrouwen en openheid om vanuit die marge de hoop van het Evangelie door te geven.

De preekbespreking vond plaats in de kapel van Saint-Hippolyte-du-Fort, waar we door ons werk regelmatig zijn. Deze kleine gereformeerde evangelische kerk is een warme, hartelijke gemeente. Er is aandacht voor elkaar, van klein tot groot. Er is een verlangen om het geloof ook in het dagelijks leven te kunnen delen.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 23 juni 2022. Neem een jaarabonnement (€ 49,95). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ds. G. Lustig

uit Montpellier is als gemeentepredikant en missionair toeruster door de GZB uitgezonden naar Frankrijk.