Een studiereis: Psalm 23 op Sulawesi (1)

Verbonden in het geloof

Ds. L.W. den Boer
Door: Ds. L.W. den Boer
Zending
31-05-2022

Ds. Laurens Jan Vogelaar werkt sinds 2018 namens de GZB op Sulawesi. Als vrienden gingen we naar hem toe. We maakten vorige maand een studiereis naar Indonesië, waarin Psalm 23 centraal stond. Onze impressie.

Al vanaf de studietijd zijn we bevriend met ds. Laurens Jan Vogelaar. Hij en zijn vrouw Lourina zijn als gezin uitgezonden vanuit de hervormde Bethlehemkerk in Den Haag. Zij dienen op Sulawesi de Gereja Protestan Indonesia Luwu (GPIL), een kerkgenootschap van 118 gemeenten en zo’n 20.000 leden. De gemeenten liggen in de stad Palopo en het berggebied rond Palopo. In deze omgeving wordt de cultuur overwegend bepaald door de islam. De christelijke gemeenten hier zijn vrucht van het eerdere zendingswerk vanuit Nederland, onder andere vanuit de GZB. Laurens Jan rust de GPIL toe in de verschillende facetten van het gemeente-zijn.

Bij ons als vrienden ontstond het idee om te kijken of het mogelijk zou zijn om vanuit de vrije ruimte van de nascholing te komen tot een studiereis, ook als ondersteuning en bemoediging van hun werk in de ontmoeting met hen. Vandaar dat we op 2 mei afreisden naar Indonesië.

Opzet studiereis

Als thema voor de studiereis hebben we gekozen voor de vraag ‘Hoe wordt het geloof beleefd door de christenen van de GPIL-gemeenten?’ Daarbij leggen we de focus op gebed, lied en prediking. We richten ons hierbij op een concreet bijbelgedeelte, namelijk Psalm 23. Een aantal onderzoeksvragen speelt daarbij een rol, zoals: Is deze psalm die in Nederland in de geloofsbeleving van velen een grote plaats heeft, ook zo geliefd in Sulawesi bij de GPIL-gemeentes? Krijgt deze psalm een plek in de liturgie en komt het beeld van de Herder via liederen veelvuldig naar voren? Daarnaast gaat Psalm 23 over heel het leven, zo wordt de psalm in Nederland zowel in tijden van rouw als trouw vaak aangehaald. Dat maakt deze psalm geliefd en bekend. Is deze waardering herkenbaar in de context van Sulawesi?

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 2 juni 2022. Naast ds. L.W. den Boer werkten ds. J.A.C. Olie en ds. B. Jongeneel ook mee aan dit artikel.

Neem een jaarabonnement (€ 49,95). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ds. L.W. den Boer

is predikant van de hervormde gemeente te Goedereede.