Gertruud de Koeijer: ‘Het is een voorrecht om de Bijbel in de taal van je hart te hebben’

Vertaalproject in Ghana

12-04-2023

Ruim vijftig procent van de inwoners van Ghana is christelijk. Toch heeft lang niet iedereen een Bijbel in zijn eigen taal. Gertruud de Koeijer onderstreept het belang ervan. ‘Daardoor spreekt God immers.’ Voor haar werk bij Wycliffe bezocht ze begin dit jaar het Afrikaanse land. Een impressie.

Ghana is een overwegend christelijk land, maar in het noorden vormen christenen een duidelijke minderheid. Daar vind je vooral de islam als leidende godsdienst. Naar schatting 30 tot 45 procent van de Ghanezen is moslim. Een kleine vijf procent is animistisch, deze mensen geloven onder andere dat er ook geesten huizen in dieren, planten, voorwerpen en natuurverschijnselen.

Welke zegeningen heeft de kerk de afgelopen vijf jaar ervaren en welke bedreigingen kent ze?

Wat de zegeningen betreft denk ik vooral aan het feit dat de Bijbel in steeds meer talen beschikbaar komt. Tijdens mijn bezoek aan Ghana vroeg ik aan een bijbelvertaalteam naar de bedreigingen voor de kerk. Ze noemden allereerst het analfabetisme. Als je niet kunt lezen en schrijven in je moedertaal, is een kerkdienst waarin uitsluitend Engels gesproken wordt, een opgave. Dat geldt ook voor het lezen van de Bijbel. Als je je moedertaal al niet kunt lezen, grijp je zeker niet naar een Engelse Bijbel.

De tweede bedreiging is het welvaartsevangelie. Wanneer je omstandigheden slecht zijn, is het heel aantrekkelijk te horen dat het je op alle terreinen goed zal gaan als je gelooft. Terecht werd gezegd: ‘Dat is niet wat de Bijbel ons leert.’ Ten slotte ontbreekt het vaak ook aan geschoolde voorgangers. Wycliffe Bijbelvertalers Nederland steunt daarom onder andere het geven van trainingen aan kerkleiders.

Waarom bezocht u in januari dit land?

‘Omdat ik relatiebeheerder bij Wycliffe Bijbelvertalers ben, bezoek ik christelijke ondernemers. Ik vertel over het belang van het werk van Wycliffe Bijbelvertalers. Als je beseft wat een voorrecht het is om de Bijbel in de taal van je hart beschikbaar te hebben, voel je een verantwoordelijkheid naar de miljoenen mensen die dit voorrecht niet hebben. In Ghana ondersteunen we een aantal projecten.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 13 april 2023. Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!