column

Door: Marieke den Butter-Kommers
Actualiteit
01-03-2022

Daar waad je dan door de rivier. Op je hoofd een baal huisraad en kleding. Het is het enige wat je in korte tijd bij elkaar kon pakken. Je weet niet of je ooit zult thuiskomen. Je hart klopt in je keel wanneer je aan de plek denkt die je achterliet.

Zou je huis in brand gestoken zijn? Zou je buurman de marteling overleefd hebben? Aan je hand loopt je dochtertje van vier mee en op je rug schommelt je baby. Voor je loopt je echtgenoot. Hij draagt zijn oude moeder. Achter je loopt nog een hele rij mensen. De een nog hopelozer dan de ander.

Maanden van vrees en beven heb je al achter de rug. Niet alleen de coronacrisis teistert je land, maar de regering is omvergeworpen door een militaire coup en nu strijden allerlei verschillende legers tegen dit militaire regime. Met harde hand worden deze legers door het regime aangepakt, de martelingen en bombardementen zijn niet van de lucht.

Thailand, het land waar je nu kletsnat je voet op zet, zit niet om je te springen. Na een korte ondervraging door Thaise militairen worden velen subiet teruggestuurd. Sommigen komen in opvangkampen terecht of worden opgevangen in leegstaande scholen of gevangenissen. Dit is een situatie waarin velen van onze medemensen uit Myanmar zich bevinden.

De kerk in Thailand doet wat ze kan. Niet dat de kerk nou zelf zoveel middelen tot haar beschikking heeft, maar ze geeft als de gemeenten in Macedonië (2 Kor.8): naar vermogen, ja, boven vermogen. Zo zijn er kleine lichtjes in een donkere plaats. Een dominee die kinderen in huis neemt. Kerken die hulpgoederen inzamelen en doneren, mensen die medische hulp geven, organisaties die hun steentje bijdragen en zelfs een oudere vrouw in een bejaardenhuis in Nederland die dekentjes breit voor baby’s.

Druppels op een megagrote, gloeiende plaat. Het is onbegonnen werk. Toch is dit precies waar het in het christelijk geloof om gaat. Jakobus is er duidelijk over. Als we zeggen gelovig te zijn en we laten onze medemens in nood zitten, dan is ons geloof niet veel waard.

Neem een jaarabonnement (€ 49,95). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Marieke den Butter-Kommers

werkt in Zuidoost-Azië, waar ze met haar man Jaap betrokken is bij kerkplanting onder onbereikte bevolkingsgroepen.