HSV is niet alleen voor kerkelijk meelevenden, ze dient ook evangelisatiewerk

Voor iedereen toegankelijk

Drs. G. Bergacker
Door: Drs. G. Bergacker
Zending
06-01-2022

De Herziene Statenvertaling bestaat inmiddels meer dan tien jaar. Deze bijbelvertaling wordt op veel verschillende plaatsen gelezen. Naast het gebruik in kerk en gezin is de HSV ook dienstbaar in het kader van evangelisatie.

Net als later Luther wilde Erasmus (1466-1536) dat het gewone volk de Bijbel las en begreep. Over het lezen van de Bijbel zei deze christenhumanist: ‘Ik ben het volstrekt oneens met hen die niet willen dat leken de Heilige Schrift lezen. Of deze, in de volkstaal overgebracht, in bezit hebben. Alsof Christus zulke ingewikkelde dingen had geleerd dat ze alleen begrepen zouden kunnen worden door een handjevol theologen! Alsof het welvaren van de christelijke godsdienst zou zijn in onkunde! En verder: Ik zou willen, dat alle vrouwen de evangeliën en de brieven van Paulus lazen en dat deze Schriftgedeelten werden vertaald in alle talen, zodat niet alleen Schotten en Spanjaarden, maar ook Turken en Saracenen in staat zouden zijn ze te lezen en te leren kennen… Het zou goed zijn als de landbouwer daaruit bij het hanteren van de ploegstaart en de wever bij het snorren van de klossen een stuk voor zichzelf zouden opzeggen en de reiziger daarmee onderweg de verveling zou verdrijven. Het zou goed zijn als de gesprekken van alle christenen daarover gingen.’

Aan het begin van de 21e eeuw was dat ook het ideaal dat het bestuur van de HSV voor ogen stond en nu nog steeds staat: een Bijbel die voor iedereen toegankelijk is, dicht bij de brontaal staat en tegelijkertijd woorden heeft die passen bij deze tijd.

Evangelisatiemateriaal

In het ruim tienjarig bestaan van de HSV zijn er meer dan 500.000 exemplaren, hetzij als complete bijbel of als los evangelie, verkocht of uitgedeeld. Deze vertaling verscheen in vele maten en soorten. Om een paar uitgaven te noemen: een huisbijbel, de Studiebijbel, de Jongerenbijbel, een kinderbijbel, De Levensbron en het Johannesevangelie.

Wilt u weten waarom de HSV geschikt is als evangelisatiebijbel? Lees dan de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 6 januari 2022. Neem een jaarabonnement (€ 49,95). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Drs. G. Bergacker

uit Woudenberg is secretaris van de Stichting Herziening Statenvertaling.