Vreemdeling op aarde

Marieke den Butter-Kommers
Door: Marieke den Butter-Kommers
09-09-2021

Waarheid lijkt afhankelijk te zijn van waar je woont. ‘In Thailand kun je het zo zeggen, maar hier is het toch anders...’

‘Als christenen moeten we langzaam leren accepteren dat we in een cultuur leven waarin dat wat we geloven, steeds minder begrepen wordt. We spreken een taal die de wereld in toenemende mate niet meer kan horen of die door de wereld als beledigend ervaren wordt.’ Dit schrijft Rod Dreher in zijn boek The Benedict option.

De afgelopen tijd moest ik hier vaak aan denken. In Zuidoost-Azië merk je vooral het ‘niet kunnen horen’ op. In China worden kerken afgebroken en christenen weggepest. In Noord-Korea (het voormalige Jeruzalem van het oosten) kan alleen al het fluisteren van de christelijke boodschap jou en je familie in een concentratiekamp doen belanden.

In het Westen, en ook zeker in Nederland, kan de boodschap soms ook niet gehoord worden. Dat is niet omdat de overheid het tegenhoudt, maar omdat de boodschap in een post-christelijke samenleving af en toe letterlijk onbegrijpelijk is. Horend doof en ziende blind uit Jesaja 6:9,10 lijkt hierbij van toepassing. Duidelijk is ook dat de taal die we spreken, als beledigend ervaren wordt.

Vermoedelijk zie je dat een beetje scherper als je na lange tijd weer voet op Nederlandse bodem zet. De stille meerderheid waarvan we dachten dat ‘ze hetzelfde denken’, is er eigenlijk niet meer. Waarheid lijkt afhankelijk te zijn van waar je woont. ‘In Thailand kun je het zo zeggen, maar hier is het toch anders…’ . Dit is moeilijk en desoriënterend. Aan de andere kant is het ook weer heel verhelderend en zeker. Net of duidelijker wordt dat we inderdaad vreemdelingen zijn op de aarde.

Hoe heerlijk is het dan om – waar je ook bent – medepelgrims te vinden, zittend op een krukje in een kleine kerk in Thailand of op een oude kerkbank in Bilthoven. Daar moeten we het ook zoeken, denk ik. In die kleine gemeenschappen van gelovigen waar waarheid en liefde doorgegeven worden aan een donkere wereld. Want al lijkt de strijd om de cultuur en (kerkelijke) instituties verloren te zijn, toch zullen waarheid en liefde met Gods kerk hand in hand zegevieren.

Marieke den Butter-Kommers