Vroeger deden we het anders

09-05-2011

Gezangen, één keer kerken, een dialoog vanaf de kansel, minder catechismuspreken. Jarenlange kerkelijke tradities worden ingehaald door nieuwe, aldus A.A. van der Schans. Over vruchtbaar omgaan met de traditie.

‘Jongen, je opa en je vader scheren zich nooit op zondag, maar op zaterdagavond.’ Mijn moeder had de deur van de badkamer opengedaan, keek om het hoekje en liet duidelijk haar afkeur blijken. Nog herinner ik mij het moment dat ik 35 jaar geleden een elektrisch scheerapparaat kreeg en me voor het eerst begon te scheren. Op zondagmorgen stond ik mij als naar gewoonte van de andere dagen van de week te scheren. De traditie die mijn moeder verwoordde, liet aan duidelijkheid niets te wensen over: gedenk de zondagsrust.