We zijn nalatig geweest

21-10-2020

Veel Nederlanders – en dat geldt ook voor de kerken – waren tijdens de Tweede Wereldoorlog nalatig in het opkomen voor de bedreigde Joodse gemeenschap. Zondag 15 november is er voor de kerken gelegenheid voor verootmoediging en schuldbelijdenis.

Een handreiking voor de invulling hiervan, ondertekend door dr. A.A.A. Prosman, C.P. de Boer, R. van de Kamp e.a.

Inleidende tekst

Gemeente,

We willen op deze zondag ons in een verklaring uitspreken over de nalatigheid van de kerken om op te komen voor de bedreigde Joodse gemeenschap in ons land tijdens de Holocaust.

In de afgelopen week werd herdacht dat in Duitsland in 1938 de Kristallnacht plaatsvond. Het was de nacht waarin het streven van de Nazi’s om het Joodse volk in Europa te vernietigen levensgroot zichtbaar werd. Veertienhonderd synagogen werden in brand gestoken; duizenden winkels van Joodse eigenaren vernield.

Lees de volledige tekst van deze handreiking in De Waarheidsvriend van donderdag 22 oktober 2020.

Bestel een los nummer, of neem een abonnement op De Waarheidsvriend.