Online kerkdiensten bieden soms uitkomst, maar dienen een noodmaatregel te blijven

Zegen en zorg

Ds. T.W. van Bennekom
Door: Ds. T.W. van Bennekom
10-11-2022

Vroeger was de kerktelefoon een uitkomst voor mensen die door ziekte of ouderdom niet naar de kerk konden komen. De online diensten die tijdens corona werden geboren, waren een uitkomst in deze crisistijd. Maar een vervanging van samenkomen rond Gods Woord zijn ze niet.

Toen ik van vanaf mijn zestiende bij een melkboer/cafetariahouder een zakcentje verdiende, was zijn vrouw door heftige reuma verhinderd de kerkdiensten bij te wonen. Ze hadden een ‘kastje’ staan en wonderlijk genoeg kwam daar tijdens kerkdiensten de verbinding tot stand om deze mee te maken. Wat een zegen om zo enigszins het isolement te doorbreken van zo’n chronische zieke.

Online luisteren

Wat een verschil tussen toen en nu, waar men nu online kan luisteren. Toen in maart 2020 corona uitbrak en we de kerkdiensten niet konden bezoeken, waren wij als gemeente ‘de Levensbron’ in goes gezegend met de mogelijkheid dat we via beeld en geluid de diensten konden volgen. Gemeenteleden spraken soms over hun tv of tablet als geneesmiddel en dat was het ook.

Voor voorgangers was het moeilijk om zonder gemeenteleden of soms voor enkele mensen voor te gaan. Zelf heb ik dat als een zware tijd ervaren, zeker in de gemeenten die ik kende. Immers, zonder dat ik me er voor die tijd bewust van was, gebeurde er in de dienst veel meer, want een luisterende gemeente is een actieve gemeente. Ja, ik kon me ook ergeren aan slapers, aan een ongeïnteresseerde houding, aan hen die hun mobiel niet met rust konden laten om andere berichten te zien dan het lezen uit de Bijbel. Maar het positieve had voor mij de overhand. Ik miste het veel meer dan ik me had kunnen voorstellen.

Woord en sacrament

Waar we tegenaan liepen, was het bedienen van de sacramenten. Voor de bediening van de doop werd al vrij snel een oplossing gevonden. De doop werd bediend in het midden van een zeer gereduceerde gemeente. Zichtbaar werd de trouw van Gods verbond in een onzekere tijd. Lastiger werd het als het ging om de bediening van het heilig avondmaal. Kerkenraden bogen zich over deze vraag. Het was enerzijds een vraag die door sommige leden van de gemeente werd gesteld, maar anderen brachten die niet ter sprake. Hoe kwam het dat die vraag vaak achterwege bleef?

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 10 november 2022. Neem een jaarabonnement (€ 49,95). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ds. T.W. van Bennekom

uit Goes is emeritus predikant.