column

Door: Marieke den Butter-Kommers
Zending
06-09-2022

Zending verkoopt niet meer. Al een tijdje niet… Dat zie je aan de daling in verkoop van ‘zendingsboeken’ en aan zendingsavonden. Ik herinner me die avonden nog… bomvolle kerkzaaltjes op een doordeweekse avond.

Jong en oud waren aanwezig en keken vol interesse naar een diaserie. Tegen de muren stonden tafels met allerlei hebbedingetjes uit den vreemde, er was koffie, limonade en soms zelfs cake.

Nu is het een beetje anders. Nu mag je drie tot vijf minuten iets vertellen in een kerkdienst en als er koffiedrinken is na de dienst, mag je wat meer laten zien. Dat is heel mooi natuurlijk, maar toch voelt het als een stukje verlies als er bij gezegd wordt: ‘Voor een doordeweekse avond komen mensen niet meer.’

Nu zijn daar de uitzonderingen natuurlijk: zendingsavonden met stroopwafels en geïnteresseerde vragen, maar het wordt steeds minder. Wat wel aanspreekt, is een avond over Creation Care en Social Justice, zaken waarvan wel eens lijkt of ze tot Evangelie gemaakt zijn. Een minder aanstotelijk Evangelie, dat wel. Want wie is er niet voor ‘zorg voor de schepping’ en ‘rechtvaardigheid voor allen’.

Dat aanstotelijke Evangelie verdwijnt zo schoorvoetend… heel zachtjes. Dat hoor je aan vragen en opmerkingen als: ‘Geloof je echt dat mensen zonder Jezus verloren gaan?’ en ‘Zending is wel erg kolonialistisch’. Dat ‘zending’ iets vreemds is voor een ongelovige buurvrouw, is te begrijpen, maar als je het belang van zending moet uitleggen aan gelovigen, is dat wel schokkend.

Het Evangelie en Jezus als enige weg schuurt. Dat is natuurlijk ook wel een kenmerk van een echt Evangelie. Het is een struikelblok en een dwaasheid, een doodsgeur en een levensgeur.

Ik geloof dat als dat Evangelie, met het kruis als middelpunt, op de eerste plaats staat, de zorg voor de schepping en rechtvaardigheid vanzelf meekomen. Dat zag ik aan mijn oma. Die recyclede al jaren voordat het populair was.

Zonder dat Evangelie maken die ‘goede werken’ je een ‘goed christen’ en zou je zomaar de hemel kunnen verdienen als je genoeg afval scheidt. Maar met het Evangelie staan ‘goede werken’ op de juiste dankbare plaats en zullen zendingsboeken niet aan te slepen zijn.

Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 49,95). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Marieke den Butter-Kommers

werkt in Zuidoost-Azië, waar ze met haar man Jaap betrokken is bij kerkplanting onder onbereikte bevolkingsgroepen.