Zes jaar in Amerika

20-08-2019

Veel inwoners van de stad Grand Rapids en van de staat Michigan hebben een Nederlandse afkomst. Maar bijna niemand spreekt onze taal nog en de cultuur is ook anders. Ds. J.A. van den Berg vertelt wat het met je doet om zes jaar in een andere cultuur te di

In 2013 moest en mocht ik gehoor geven aan een roep van de Providence Reformed Church. Deze gemeente hoort bij de Amerikaanse Hervormde Kerk, de Reformed Church in America (RCA). De overgang was groot van de gemeente IJsselmuiden-Grafhorst met twee predikantsplaatsen naar een gemeente met ongeveer dertig gezinnen.

We spreken hier over Church Family, kerkfamilie. Doordat de gemeente klein is, voelt het als een grote familie. De warmte en de trouw van de gemeente hebben ons goed gedaan. Daar komt bij dat ik hier de rust en de tijd heb om meer aandacht te geven aan preekvoorbereiding. Ik ben geestelijk op adem gekomen.

Verschil in cultuur

In Amerika is alles groot: de winkels, de auto’s, de koffiebekers en de hamburgers. Door de afstanden wonen de mensen niet op loopafstand van de kerk. Iedereen komt dus met de auto. Zelfs wanneer je zou kunnen fietsen, dan zou je dat nog niet doen. Een fiets gebruik je hier nauwelijks als vervoersmiddel, maar meer om te sporten. Het beeld van mensen die lopend en fietsend naar de kerk komen, lieten we dus achter in Nederland.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 22 augustus 2019.

Klik hier om een los nummer te bestellen, en hier om een abonnement op De Waarheidsvriend te nemen.