Signalement

Ds. C.H. Hogendoorn
Door: Ds. C.H. Hogendoorn
16-03-2023

Het is niet zo heel lang geleden dat de dominee op zaterdag rond de middag zijn psalmbriefje inleverde. Een doorgaans goedgehumeurde koster belde rond etenstijd even, nam de psalmen en Schriftlezingen op, herhaalde die nog een keer en klaar was Kees. Dat gaat tegenwoordig anders.

Het valt me de laatste tijd op dat je als predikant vaker een uitvoerige mail krijgt toegestuurd wanneer je een preekbeurt elders vervult. Naast de handige en noodzakelijke adresgegevens en telefoonnummer(s) van kerkgebouw en scriba, is er ook ‘de bijlage’. Of de dominee die van tevoren goed zou willen doorlezen. Dat blijkt inderdaad geen overbodige luxe, want de gang van zaken kan hier en daar verschillen. Wel of geen voorzang is niet echt meer een item – dat gebeurt nu bijna overal.

Kinderen in de dienst

Iets anders betreft de aanwezigheid van de kinderen in de dienst. Of juist niet. Het is zaak het moment waarop ze tijdens de dienst naar ‘hun eigen moment – opstapgroep – kindernevendienst – de Schatzoekers’ of wat ook gaan, heel goed in de smiezen te hebben. Je zou er dan nog een woordje aan kunnen wijden. Wat bijzonder op prijs wordt gesteld. Maar wat óók voor een dilemma stelt: zeg je als voorganger dan iets over het thema waar zij mee aan de gang gaan of probeer je op kinderlijke wijze een voorschot op de verkondiging van straks te nemen? Kies je voor optie A, dan moet je je uiteraard op de hoogte stellen van het lesmateriaal van de kinderen. Hoeft geen probleem te zijn, wordt meestal goedbedoeld alvast meegestuurd, – bijlage 2 zogezegd. Met een voorbeeld/illustratie dat de voorganger kan gebruiken – je hoeft het niet eens zelf te bedenken. Hoe makkelijk kan het zijn. Kies je voor optie B, dan ben je in kindertaal een samenvatting aan het maken voor de volwassenen. Voelt een beetje raar.

Lees de volledige tekst van dit Signalement in De Waarheidsvriend van donderdag 16 maart 2023. Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Beeld: Psalmbord in de Andreaskerk in Westeremden. Foto Wikimedia, hardscarf (CC BY-SA 3.0)

Ds. C.H. Hogendoorn

is predikant van de hervormde gemeente te Lelystad.