Zoeken wat boven is

26-04-2018

Tussen Pasen en Pinksteren ligt een dag die voor de kerk van ongeëvenaard belang is, Hemelvaartsdag. De dag waarop we vieren dat Jezus terug ging naar de plaats vanwaar de Vader Hem gezonden had, de hemel, stelt ds. J. van het Goor.

Vraag aan een willekeurige Nederlander wat Hemelvaart is, en hij zal je wellicht schouderophalend aanstaren. Onder die willekeurige Nederlanders valt mogelijk ook menig kerkganger die soms maar weinig notie heeft van Jezus’ hemelvaart.

Hoe minder we beseffen wat het voor ons werkelijk betekent, hoe meer het leven lonkt en lokt, en hoe gemakkelijker we ons laten verleiden en afleiden van waar het in het leven als christen om gaat. Dan gaan de gedachten niet alleen bij Hemelvaartsdag naar heel andere dingen uit, maar zijn we ook in het leven van elke dag vaak teveel geconcentreerd op het aardse leven.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 3 mei 2018.