Geloofsverbondenheid met Frankrijk

Door: Ds. G. Lustig
Zending
29-06-2021

In het prachtige, pittoreske Frankrijk leven onder christenen grote zorgen ten aanzien van de godsdienstvrijheid. De overheid wil meer controle over geloofsgemeenschappen, om ‘radicale uitwassen’ aan te kunnen pakken. Wat gaat dit betekenen voor de protestantse gemeenten in het land?

Frankrijk is een prachtig land. Fransen hoeven niet op vakantie naar het buitenland. Je hebt hier alles. De bergen, de zee, rivieren die zich door het eeuwenoude landschap kronkelen, oneindige wijnvelden, schilderachtige dorpjes tussen de lavendelvelden, prachtige steden met grote kathedralen, verborgen plekken met kerken, kloosters en kapellen waar het lijkt of de tijd heeft stilgestaan. Alles ademt een lange en rijke geschiedenis.

Aan dit prachtige land zit echter ook een andere kant. Frankrijk is sterk geseculariseerd. Door de strikte scheiding van kerk en staat hebben de kerken veel aan invloed verloren. Het christendom is voor velen iets van het verleden. De grote kerken zijn meer toeristische trekpleisters dan levende geloofsgemeenschappen. Iedereen die tijdens de vakantie op zoek ging naar een protestantse kerk, heeft vast en zeker ontdekt dat ze er wel zijn, maar dat ze vaak klein en kwetsbaar zijn.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 1 juli 2021.

Ds. G. Lustig

uit Montpellier is als gemeentepredikant en missionair toeruster door de GZB uitgezonden naar Frankrijk.