Kerkelijk werkers zijn van grote waarde, hun stage begeleiden geeft energie

Een vormend leerproces

Ds. P. Molenaar
Door: Ds. P. Molenaar
Kerkelijke gemeente
17-08-2022

Het begeleiden van een stagiaire ‘kost’ niet alleen energie, maar ‘geeft’ ook energie. Dat studenten met je meelopen en meekijken is ook best spannend. Ze mogen je kritisch beoordelen op je preken, je manier van catechisatie geven en de wijze waarop je pastoraat doet. Beiden leren ervan.

Stagiaires zien je bezig in vergaderingen en bij het leidinggeven aan het kringwerk. Wie ben jij als predikant, als persoon en hoe functioneer je in de gemeente waar je werkt? Als de verhouding tussen de stagiaire en de begeleider transparant is, dan komt dat helder aan het licht. Bij het begeleiden van een stagiaire gaat het daarom om méér dan het leerproces van de leerling. Ook de stagebegeleider zit weer in de schoolbank en leert van de leerling.

Meer glans

‘Ik zoek een stageplek, kan dat bij u?’ In de loop van de jaren is deze vraag meerdere keren aan mij gesteld. Ik kon dat lang niet altijd positief beantwoorden. Het werk van een gemeentepredikant kan zoveel tijd en energie in beslag nemen dat de nodige ruimte ontbreekt om een stagiaire te begeleiden. Toch heb ik een aantal keren ‘ja’ gezegd en daar zeker geen spijt van gekregen.

De laatste student die ik mocht begeleiden, liep met mij mee voor een langere periode. Meerdere keren had ik stagiaires voor, wat ze noemden, een ‘snuffelstage’. Dat is een eerste kennismaking, van een paar maanden, met het pastorale werk in de gemeente. De opleiding heette toen nog GPW, Godsdienst Pastoraal Werk. Dat is nu verbreed tot de opleiding Theologie.

Wat ik persoonlijk als waardevol heb ervaren, is dat de student nu, vanaf het begin tot aan het einde van de studie, bij dezelfde begeleider blijft. Daardoor ontstaat er een langdurig, vormend leerproces rondom de geopende Bijbel. De student bereidt zich namelijk voor om een getuige te zijn van Jezus Christus, in woord en daad, om onderdanen te werven en te vormen voor het Koninkrijk van God. De student is als een ruwe diamant die geslepen moet worden. Mooi als er dan steeds meer glans zichtbaar wordt tot eer van God. Daarvoor dienen ook de persoonlijke geloofsgesprekken tussen de student en de stagebegeleider.

Afgebroken

De realiteit gebiedt om te zeggen dat een stageperiode soms afgebroken wordt. Dat kan verschillende oorzaken hebben.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 18 augustus 2022. Neem een jaarabonnement (€ 49,95). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ds. P. Molenaar

is predikant van de hervormde gemeente te Barneveld.