column

Door: Marieke den Butter-Kommers
Geloofsleer
27-11-2023

Ik hoor het mezelf regelmatig zeggen als er iets moois gebeurt: ‘God is goed.’ Er zijn vaak zeer legitieme redenen voor deze uitspraak. Hij voorzag in een prachtig plekje voor onze kinderen in Nederland. Een kind gaat graag naar de kerk, bloemen geuren in de tuin. Ja, God is goed!

En toch knaagt het af en toe. Want… God is toch eigenlijk altijd goed? Mijn omstandigheden, hoe moeilijk ook, doen daar toch niets van af? De kinderen hebben geen huis; het is moeilijk maar God is goed. Mijn kind wil niks meer met het geloof te maken hebben; mijn hart is gebroken maar God is goed. Er zijn niet voldoende financiële middelen; God is goed, Hij zorgt als een Vader.

Dat is nou precies wat Habakuk bedoelt als hij, in alle moeite en zorg, gebrek en verdriet schrijft: en toch… toch zal ik in de H<kk>EERE<p> van vreugde opspringen en mij verblijden in de God van mijn heil. Toch je verblijden in een goede God, al zit geen kind meer in de kerk en al staat er geen cent meer op de bank. Wat een getuigenis is dat. Misschien een nog wel groter getuigenis dan God loven als alles voor de wind gaat en alles rozengeur en maneschijn is.

Leven als… bedroefden, maar toch steeds blij; als armen, maar die toch velen rijk maken, als mensen die niets hebben en toch alles bezitten. Leven in de vaste wetenschap dat alles, maar dan ook alles in ons leven meewerkt ten goede en dat alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen.

Ik weet niet of ik dat altijd kan, getuigen van Gods goedheid op de puinhopen en Zijn lof zingen in de nacht. ‘Je zou als christen in Noord-Korea wonen’, denk ik dan, ‘en daar in een strafkamp zitten en gemarteld worden. Dan piep je wel anders.’

Misschien moet ik maar in het licht van goede dagen bewust veel oefenen met zingen en geloven ‘God is goed’. Ik hoop dat het dan zo ingeslepen is dat ik, met een berg genade, het ook kan fluisteren in het donker.

Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Marieke den Butter-Kommers

werkt in Zuidoost-Azië, waar ze met haar man Jaap betrokken is bij kerkplanting onder onbereikte bevolkingsgroepen.