Verschillende generaties in de gemeente ontvangen veel in elkaar

Het gezin van Christus

Ds. M.C. Batenburg
Door: Ds. M.C. Batenburg
Kerkelijke gemeente
15-09-2022

Iedereen zal deel zijn van Uw gezin. Deze woorden komen uit het lied ‘U maakt ons één, U bracht ons tezamen’. In dit lied wordt de gemeente met een gezin vergeleken. Die vergelijking heeft oude papieren.

Een van de teksten waarop het gebruik van dit beeld is gebaseerd, is Mattheüs 12. Maria en de broeders van Jezus zoeken Hem op. Ze hebben gehoord over de dingen die Hij doet, en reageren daar uiterst kritisch op: ‘Hij is buiten zichzelf.’ (Mark.3:21) Ze schamen zich voor Jezus en gaan naar Hem toe om Hem te weerhouden de eer van de familie nog langer te bezoedelen. Maria en haar zoons staan buiten voor de deur van het huis waar Jezus aan het preken is. Ze proberen Jezus tegen te houden en laten Hem roepen.

Maar Jezus weigert te gaan! Hij zegt tegen de mensen om Hem heen: ‘Wie is Mijn moeder, of wie zijn Mijn broers? Ieder die de wil van God doet, is Mijn broer en zuster en moeder.’ (Matt.12:49) Bij het doen van de wil van God kun je denken aan de geboden. Maar Markus voegt hier een mooi detail toe. Hij schrijft (Mark.3:34): ‘Jezus keek rondom Zich naar hen die om Hem heen zaten.’ Wat doen de mensen hier? Ze bevinden zich in de kring van Jezus. De wil van God doen is dus allereerst: bij Jezus in de buurt zijn.

In de buurt

De gemeente is het gezin van Christus. Om daarbij te horen hoef je kennelijk niet allerlei ingewikkelde dingen te doen. Je hoeft je niet te kwalificeren als een goede christen. Je hoeft niet te voldoen aan bepaalde eisen. Je hoeft ‘alleen maar’ in de buurt van Jezus te zijn. Dat wil zeggen: daar zijn waar Hij zich laat vinden.

Als we nadenken over de gemeente als gezin, is het belangrijk om dit fundamentele uitgangspunt voor ogen te houden. In de gemeente zijn kinderen, jongeren en volwassenen aan elkaar gegeven om samen dicht bij Christus te zijn. Laten we daarbij het onderscheid tussen verschillende leeftijdsgroepen in de gemeente niet te groot maken. Iedere generatie heeft het telkens weer nodig om het Evangelie van de gekruisigde en opgestane Christus te horen.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 15 september 2022. Neem een jaarabonnement (€ 49,95). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ds. M.C. Batenburg

is predikant van de protestantse wijkgemeente Sint-Janskerk te Gouda en preses
van de synode van de Protestantse Kerk.