column

Tarwegraan

Zending
29-11-2022

In 2015 werden See en zijn familie opnieuw geboren. Ze lieten het animistische geloof achter zich en stelden hun geloof en hoop op Jezus alleen. Autoriteiten uit het dorp en de lokale politie moesten hier niet veel van hebben.

Zij vinden dat het christendom niet verenigbaar is met het traditionele geloof, culturele gebruiken en lokale geesten. Pesterijen waren dus niet van de lucht.

See nam echter dappere stappen in geloof. Hij werd lid van de Lao Evangelical Church, werd bijbelonderwijzer, evangeliseerde en hield kerkdiensten bij hem thuis. Hoewel dit officieel legaal is, werd dit christelijke gedrag de lokale autoriteiten toch te gortig en in 2018 werd hij gevangengenomen.

Onder druk van de provinciale politie en na het betalen van een boete wordt hij vrijgelaten en zodra hij weer op vrije voeten is, beginnen de kerkdiensten opnieuw… alsof de tijd van Handelingen zich herhaalt. De kerk groeit.

Echter, de tegenstander zit niet stil en het vuur wordt See na aan de schenen gelegd. Dorpsgenoten beginnen hem te bedreigen. Ze waarschuwen hem dat het niet goed met hem zal aflopen als hij doorgaat met bijbelonderwijs.

Op 20 oktober vertrekt See op zijn motor naar een vergadering met andere christenen, ongeveer honderd kilometer verderop. Hij komt nooit aan. Op 23 oktober wordt zijn gemartelde lichaam gevonden in een greppel naast een onverharde weg. De politie verdenkt mensen van de lokale overheid van de dood van See. Maar wie kun je geloven?

Op 24 oktober wordt See’s aardse tent begraven. Zijn vrouw en acht kinderen blijven achter.

Zo gaan we opnieuw de adventstijd in. Toelevend naar het feest van de geboorte van onze Zaligmaker en uitkijkend naar Zijn tweede komst. Ja, door de tranen heen is Kerst een feest. Want door Kerst werd de deur voor Pasen geopend, werd de dood overwonnen en werd See een kind van God.

‘We huilen, maar niet zonder hoop’, zei een Lao-broeder. ‘Dit is eerder gebeurd en altijd weer groeide de kerk.’ See’s dood zal vrucht dragen, wereldwijd. Dat is onvermijdelijk als tarwegraan in Laos in de aarde valt en Nederlanders dit getuigenis lezen.

Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement. Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!