Predikantencontio 2024

Op woensdag 3 en donderdag 4 januari zal DV de jaarlijkse contio voor predikanten van de Gereformeerde Bond worden gehouden. We hebben een mooi programma samengesteld. We zien ernaar uit!

Woensdag 3 januari
9.30-10.00 uur:                Ontvangst
10.00 uur:                        Opening van de contio door ds. J.A.W. Verhoeven, voorzitter
10.45 uur:                          Koffiepauze
11.15 uur:                          Causerie, door ds. Samuel Lee, Amsterdam, over het thema ‘Theologie van migratie; Migranten Kerken’.
12.30 uur:                          Middagpauze met warme maaltijd
14.00 uur:                          Referaat door prof. dr. H. van den Belt, Woudenberg over het thema ‘Christus’ aanwezigheid in het heilig avondmaal. De dienaar, de gemeenschap en de bediening’.
15.00 uur:                           Theepauze
15.45 uur:                          Bespreking van het referaat
17.00 uur:                           Afsluitende broodmaaltijd
Na de opening door de voorzitter van de Gereformeerde Bond, ds. J.A.W. Verhoeven, herdenken we de predikanten die in 2023 overleden zijn. Voor het tweede deel van de morgen is ds. Samuel Lee uitgenodigd, betrokken bij een grote migrantenkerk in Amsterdam-Zuidoost en in 2019 Theoloog des vaderlands. Hij houdt de causerie onder de titel ‘Theologie van migratie; Migranten Kerken’. Ds. Lee zal de identiteit van de migrantenkerken definiëren én ingaan op hun relatie met de gevestigde kerken in ons land. Uit zijn mond hopen we te horen wat we voor elkaar (zouden) kunnen betekenen en wat we van elkaar kunnen leren.

Op woensdagmiddag spreekt prof. dr. H. van den Belt, als hoogleraar verbonden aan de Vrije Universiteit en aan de Theologische Universiteit Apeldoorn. Zijn thema is ‘Christus’ aanwezigheid in het heilig avondmaal. De dienaar, de gemeenschap en de bediening’. In deze bijdrage zal het gaan om de gemeenschap met de levende Christus in het avondmaal, en daarmee om meer dan om de herinnering aan Zijn lijden. Prof. Van den Belt hoopt de predikanten aan te reiken hoe zij de gemeenten in pastoraal opzicht bewaren kunnen bij een bijbels-gereformeerde geloofsbeleving van het sacrament. Ook hoopt hij in te gaan op de persoonlijke zegen voor de dienaar.

Donderdag 4 januari
9.00-9:30 uur:                  Ontvangst
9.30 uur:                           Dagopening door de tweede voorzitter, ds. J.J. ten Brinke
10.00 uur:                          Referaat door dr. B.J.D. van Vreeswijk, Scheveningen, over het thema ‘Waarom is vergeving alleen niet genoeg? Anselmus en Calvijn als bronnen voor een antwoord’.
11.00 uur:                           Koffiepauze
11.30 uur:                           Bespreking van het referaat
12.30 uur:                           Middagpauze met warme maaltijd
14.00 uur:                           Referaat door prof. dr. H.G.L. Peels, Oene over het thema ‘Oordeel en genade in de prediking van Jeremia’.
15.00 uur:                           Pauze
15.45 uur:                           Bespreking van het referaat
16.40 uur:                           Sluiting van de contio
17.00 uur:                          Afsluitende broodmaaltijd
Op donderdag luisteren we eerst naar dr. B.J.D. van Vreeswijk, die zal spreken over ‘Waarom is vergeving alleen niet genoeg? Anselmus en Calvijn als bronnen voor een antwoord’. De Scheveningse predikant promoveerde vorig jaar op ‘Vergeving en herstel’, een studie over de relevantie van de verzoeningsleer van Anselmus in de moderne cultuur. In zijn lezing zal ds. Van Vreeswijk ingaan op Anselmus’ concepten van gerechtigheid en genoegdoening, waarna hij de scopus van zijn dissertatie voor ons verbreden zal naar de verkondiging van de verzoening in een gereformeerde context. Met name met het oog op de catechese en de missionaire praktijk zal hij ingaan op de vraag: Hoe leggen we de notie van de verzoening uit én aan het hart?

De laatste lezing van deze dag wordt gehouden door prof. dr. H.G.L. Peels, emeritus hoogleraar Oude Testament van de Theologische Universiteit Apeldoorn. Onder de titel ‘Oordeel en genade in de prediking van Jeremia’, waarmee we aansluiten bij de ochtendlezing, zal hij ons inleiden in de spanningsvolle prediking van de profeet Jeremia over hoe God met Zijn volk en de volken handelt, en over wie God is. Ook geeft hij aandacht aan wat het brengen van deze boodschap voor de prediker zelf betekent.

Locatie:
Nieuw Hydepark, Driebergsestraatweg 50 te Doorn

Kosten:
1 dagdeel     € 40
1 dag            € 55
2 dagen (zonder overnachting)   € 90
2 dagen (met overnachting 2-pers.kamer)    € 125
2 dagen (met overnachting 1-pers.kamer)    € 145

Graag zien wij betaling vooraf tegemoet (uiterlijk 27 december); die kunt u overmaken op ING-rekening NL98 INGB 0000138421 t.n.v. Geref. Bond te Apeldoorn.   Of betaal via de website, https://gereformeerdebond.nl/gift-geven/, vul zelf het juiste bedrag in en kies bij bestemming predikantencontio.

Studiepunten:
Wie beide dagen bijwoont, krijgt in het kader van de permanente educatie 0,5 studiepunt; voor het bijwonen van één dag 0,25 studiepunt.

Aanmelden:
Aanmelden kan niet meer via de link die u toegestuurd kreeg vanwege de aantallen die door zijn gegeven aan Nieuw Hydepark. Mocht u willen komen, dan kunt u dit aangeven via een mail naar hloedeman@gereformeerdebond.nl.

Contio 2025
Deze zal DV woensdag 8 en donderdag 9 januari worden gehouden. Omdat er naar gevraagd werd, delen we u dit alvast mee.

wo 3 jan. 2024
do 4 jan. 2024