column

Door: Drs. Elise van Hoek-Burgerhart
Column
14-10-2024

Regeringspartij NSC wil onderzoek laten doen naar de toegenomen euthanasiewens onder jongeren. Kamerlid Rosanne Hertzberger ziet een verschuiving in het aantal jongeren dat hun leven wil beëindigen vanwege ernstig psychisch lijden. In 2023 waren er 895 euthanasieverzoeken bij mensen onder de dertig. Gelukkig krijgt de meerderheid ‘nee’ te horen op hun euthanasievraag. Maar waar komt die stijging vandaan?

Hoe media schrijven over dit onderwerp, doet ertoe. Zo is er het aangrijpende verhaal van de 17-jarige Milou Verhoof, die euthanasie kreeg na uitzichtloos psychisch lijden. Zowel Milou, haar ouders als haar psychiater deelden hun verhaal met de media. Zulke openheid kent ook risico’s. De indruk kan ontstaan van een afgerond, aansprekend verhaal van diep lijden waarin er écht geen andere mogelijkheid was dan euthanasie. Dat kweekt begrip bij omstanders. Stilletjes kan de gedachte wortelschieten dat dit de enige oplossing is. Terughoudendheid van de media is dus heel belangrijk.

Opvallend is dat vooral jonge vrouwen om euthanasie vragen. Seksueel misbruik blijkt opmerkelijk vaak in hun levensgeschiedenis voor te komen. Toen Herman Bolhaar in 2022 stopte als Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen, hield hij een indringende afscheidsspeech over seksueel kindermisbruik. Hij sprak over jongeren die ‘in een permanente sfeer van dagelijkse onveiligheid’ verkeren. Het gebrek aan normatieve kaders van wat seksueel wel en niet kan, is zoekgeraakt, stelt hij. Dit leidt tot ondermijning van de maatschappij, een onzichtbaar en onbedoeld proces met grote gevolgen. Bolhaar sprak van een ‘klimaatverandering van onze maatschappij, die we niet doorhebben, maar een verandering die op een venijnige manier boven water aan het komen is, en die klimaatverandering moeten we ogenblikkelijk aanpakken, net zoals we die andere klimaatverandering aan het aanpakken zijn’.

Een onderzoek naar de gestegen euthanasievraag bij jongeren is broodnodig. We kunnen hun dossiers doorspitten. We kunnen wijzen naar wachtlijsten in de GGZ, naar eenzaamheid die nog steeds na-ijlt vanuit de coronalockdowns. We kunnen de prestatiedruk onder tieners noemen of angst voor de toekomst. Maar laten de euthanasie-onderzoekers ook goed naar Herman Bolhaar luisteren en zijn waarschuwing voor die verborgen, ondermijnende klimaatverandering serieus nemen. Wat is nodig om die catastrofe te keren?

Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Drs. Elise van Hoek-Burgerhart

is als manager onderzoek en beleid werkzaam bij de NPV – Zorg voor het leven.