Pastoraat – leeftijdsdiscriminatie

Groen en grijs

Actualiteit
20-07-2021

Heeft ‘oud’ afgedaan? In de samenleving lijkt het er bij tijden op. Maar hoe is dat in de kerk…? Wat staat daarover in de Bijbel? Hoe oordeelt de Heere?

Een collega vertelde mij vorig jaar dat hij, na vele jaren te hebben mogen voorgaan in de gemeente te X, voor dit jaar niet meer uitgenodigd zou worden. Zijn preken werden gewaardeerd. Ze vertolkten het hart van de Schrift, waren gericht op vragen van deze tijd en verpakt in een hedendaags taalkleed. Men hoorde hem graag. Maar helaas, de kerkenraad had besloten een streep te trekken bij zeventig jaar. Een besluit met het oog op de jeugd.

Nu overkwam mij dit jaar hetzelfde, terwijl ik nog drie en een half jaar heb te gaan voor ik de leeftijd der sterken heb bereikt. Als ik die bereik… Ook aan mijn preek op zichzelf mankeerde naar de mening van de kerkenraad niets, maar het was met het oog op de jeugd. Of het uit die koker kwam, werd me niet duidelijk. Of denken ouderen nog altijd voor jongeren…?

‘Jeunisme’

In diezelfde periode las ik Het ware leven van de Franse filosoof Alain Badiou. Hij signaleert twee dingen. Jong-zijn, behoren tot de jeugdigen, het ‘jeunisme’, is in onze tijd – vooral na het wegvallen van de militaire dienstplicht en het klassieke huwelijk als initiatierite – eindeloos opgerekt. Het andere is de sterke geringschatting van ouderdom. Hij hekelt het wegvallen van de waardering van de (levens)wijsheid.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 22 juli 2021, of download de pdf.

Neem een jaarabonnement (€ 49,00). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!