column

Prediking
Zending
25-04-2023

‘Jezus is sterker dan de boze geesten’, ‘als je in Jezus gelooft zul je genezen worden’, ‘noem drie dingen die je graag wilt hebben, en dan geloven we dat Jezus dat zal geven.’ Een tv, een toelating op een goede school, een huis… Nou, wie wil er dan geen Jezus. Vele handen gaan omhoog als de uitnodiging om Jezus aan te nemen vanaf het podium klinkt. De lijst van ‘nieuwe christenen’ wordt steeds langer.

Na een aantal jaar bezoekt een zendeling het dorp waar deze lange lijst met christenen zou wonen. Hij vindt het huis van Bo en Apple. Naast het familie-altaartje waarop de wierook brandt voor de voorouders, hangt een kruis en een vergeelde poster van ‘de goede Herder’. Geld en voorspoed zijn gekomen, zeker. Er staat een pick-up truck voor de deur, het houten huis op palen heeft plaatsgemaakt voor een stenen huis en in de kamer staat een grote breedbeeld-tv.

Echter, onder die glimmende voorspoed verbergt zich een trieste werkelijkheid. Twee van de drie zonen zitten in de gevangenis vanwege drugshandel. De een levenslang en de ander voor tien jaar.

’s Zondags gaat ze nog wel naar de kerk, maar de rest van de week merk je niet veel van een christelijk leven. Al kauwend op zijn pruimtabak laat Bo merken dat hij niet zo heel veel op heeft met de christelijke boodschap. Voorspoed was beloofd en lijden was gekomen… een bittere bijsmaak. Jezus had een plaatsje gevonden naast de voorouders, want er bleek toch nog wel wat meer nodig te zijn dan een kruis.

Wanneer het Evangelie niet in al zijn volheid wordt gepreekt, dan is dit syncretisme (de vermenging van religies en wereldbeelden) het verdrietige gevolg. Nu is dat syncretisme natuurlijk niet alleen een probleem in Thailand. Ten diepste is het overal een probleem als bijgeloof, geld en goed te knus worden met het christelijk geloof. Je houdt niet zoveel over.

Wat je hier overhoudt is een pick-up truck, een zondagse kerkgang, af en toe een consult met de dorpssjamaan en een lijst met namen van mensen die zich opgaven voor een welvaartsevangelie.

Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Marieke den Butter-Kommers

werkt in Zuidoost-Azië, waar ze met haar man Jaap betrokken is bij kerkplanting onder onbereikte bevolkingsgroepen.