column

Door: Marieke den Butter-Kommers
Column
22-04-2024

‘Watergate’ was een megaschandaal in de jaren zeventig. Er bleken ongeoorloofde methodes gebruikt te zijn tijdens de campagne voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Het hele gebeuren leidde ertoe dat president Richard Nixon aftrad. Een van de mensen die in verband met de affaire opgepakt werden, was Charles Colson. Zeven maanden zat hij voor straf achter slot en grendel.

Net voordat hij de gevangenis in moest, kwam Charles tot geloof. Zijn leven veranderde radicaal en na zijn vrijlating richtte hij Prison Fellowship International op. Charles heeft, naast zijn bediening in gevangenissen, door zijn duidelijke verdediging van het christelijk geloof (apologetiek) ook veel betekend voor christenen. Ik werd geraakt door wat hij zei over Watergate en de opstanding:

‘Ik weet dat de opstanding een feit is. Watergate heeft mij dit bewezen. Hoe? Omdat twaalf mannen vertelden dat zij Jezus gezien hadden na Zijn opstanding. Veertig jaar lang getuigden zij van deze waarheid, zonder het ooit te ontkennen. Ieder van hen werd geslagen, gemarteld, gestenigd of in de gevangenis gegooid. Ze hadden dit nooit kunnen volhouden als de opstanding niet echt waar was. Bij Watergate waren twaalf van de meest machtige mannen betrokken. Zij konden een leugen nog geen drie weken volhouden. En dan maak je mij wijs dat twaalf apostelen veertig jaar lang konden blijven liegen? Absoluut onmogelijk!’

Kijk, dat vind ik nou mooi om aan mijn kinderen te vertellen. Die opstanding van Jezus is namelijk best een heel ding. Menselijkerwijs is het iets onmogelijks. Tegelijk is het iets zodanig groots dat zonder die opstanding ons hele geloof niets waard is. Het is zo bijzonder dat niet alleen apostelen stierven voor de waarheid, maar dat na hen ook velen de waarheid van de opstanding met hun leven bezegelden. Het is iets zo belangrijks dat zoveel ‘dwazen voor mensen’, zelfs na 2000 jaar, nog sterven voor hun geloof.

Soms is er een schandaal voor nodig om de waarheid van die opstanding nog eens goed duidelijk te maken. Een machtig man als Charles werd zo door schade en schande wijs voor God. Nee, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 53). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Marieke den Butter-Kommers

werkt in Zuidoost-Azië, waar ze met haar man Jaap betrokken is bij kerkplanting onder onbereikte bevolkingsgroepen.