column

Door: Marieke den Butter-Kommers
Ethische thema’s
31-10-2023

‘Worstelen’, dat woord hoorde ik regelmatig in de afgelopen maanden tijdens ons verlof in Nederland. Vooral in gesprekken met gemeenteleden, vrienden en familie. Er wordt geworsteld met de plaats van de vrouw in de gemeente.

Voorgangers worstelen met vroegere documenten waarin het standpunt van de kerk over het huwelijk gegeven wordt, maar dat echt niet meer past in deze tijd. Ouders worstelen met het internetgebruik van kinderen. Kinderen zitten elkaar letterlijk in de haren en ook zijn de binnenkamers niet vrij van strijd.

Nu is worstelen of strijd voeren niet verkeerd. Het hoort bij geloven. Israël betekent zelfs ‘hij die worstelt met God’. Met de God, Die Jakob niet liet gaan voordat hij gezegend werd.
Ook in het Nieuwe Testament schrijft Paulus uitvoerig over ‘strijden’. We voeren strijd tegen hemelse vorsten, heersers en machthebbers van duisternis en kwade geesten in de hemelsferen. We moeten strijden om in te gaan en we worden opgeroepen de goede strijd van het geloof te strijden’. Ja, er wordt in het christenleven heel wat afgeworsteld, afgestreden en -gebeden.

Maar toch, toch bekruipt me wel eens een gevoel dat niet alle worstelingen van dezelfde aard zijn. De ene worsteling valt in de ‘christelijke strijd tegen eigen vlees, duivel en wereld’-categorie, de andere worsteling valt in de categorie ‘ongehoorzaamheid, niet willen onderwerpen en tegenstribbelen’, als een kind met een driftbui in de supermarkt. De ene strijd is tegen de heersende culturele waarden en normen. De andere strijd is een poging om die dwarse christelijke boodschap zo aanvaardbaar en veilig te maken, dat er hoegenaamd geen verschil (en dus geen strijd) meer is tussen kerk en samenleving. Ja dat we, onder het mom van ‘voortschrijdend inzicht’ en ‘liefde’, tot een ander Evangelie komen dan het Evangelie dat ons door onze vaderen overgedragen is. Een vals evangelie dat ‘nooit een ziel verandert, of trots in een mensenhart overwint’, zoals Spurgeon eens schreef over hen die de Nieuwe (Liberale) Theologie aanhingen.

De juiste strijd, gevoerd met het zwaard van Gods Woord, zal ons laten worstelen en boven laten komen. Die zal ons gehaat laten zijn in de wereld, maar ze zal ons ook, met kleerscheuren en tranen, vast en zeker doen overwinnen.

Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Marieke den Butter-Kommers

werkt in Zuidoost-Azië, waar ze met haar man Jaap betrokken is bij kerkplanting onder onbereikte bevolkingsgroepen.